Titanica Art

~ Karine T. Knudsen ~
October 12th, 2015

Homemade Christmas – hjemmelaget julestrømpe

christmas-sock

Foto: Karine T. Knudsen/Titanica Art

Two people in my family don’t have their own Christmas socks, so I decided to make a couple. The fabric is red felt, and the band that goes around the top is homemade card weaving band. I used the one of the patterns from Eqos gallery. This is the Joyseech pattern, 18 cards. I made sure to make it big enough to get a big hand inside, so that it will fit both candy, oranges etc.
Click on the photo for a bigger version.
~
Siden to av familiemedlemmene manglet julestrømpe, bestemte jeg meg for å gi dem dette i julegave. Strømpen er laget i julerød ullfilt og sydd sammen på vrangen.  Båndet på toppen er brikkevevd etter Eqos’ oppskrift Joyseech pattern. Jeg lagde en hempe øverst på ‘hælsida’ så strømpen kan henges på en knagg.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

April 20th, 2012

Brikkevev – eget mønster

Dette er mitt første brikkevevsprosjekt med eget mønster. Det ble litt annerledes enn jeg hadde tenkt, men jeg ble fornøyd likevel. :)

April 16th, 2012

Bånd til vikingdrakt

Brikkevevsbånd til vikingdrakt. Jeg har tenkt å bruke det på selekjolen, både langs den øvre kanten og helt nederst. Så har jeg tenkt å veve et belte i samme mønster men som er litt bredere til å ha som belte. Selekjolen blir rød, som stoffet på bildet. Tenker det blir pent. :)

brikkevev

 

April 1st, 2012

Brikkevevsvev

Jeg ønsket meg en vev jeg kunne bruke til brikkevevingen min. Jeg hadde noen klare betingelser for hvordan veven skulle se ut for å gjøre den mest funksjonell. Det første var at den skulle gå oppover, det vil si at jeg vever fra meg og opp i høyden, slik at hendene kan ligge lavt og at det likevel blir plass til kortene. Den skulle være såpass bred at jeg kan ha den på fanget uten at den kanter, noe som også gjør at jeg kan veve brede bånd og små tepper. Den skulle også ha flere “trinser” som jeg kan feste vevtrådene rundt og et slags feste som endetrådene kan festes i.

Etter endel ingeniørarbeid, skissering, saging, snekring og hamring var den ferdig: